Sari la conținut

Tehnici pentru a face fata stresului


Tehnici pentru a face fata stresului, mai ales ca stresul este greu de evitat, fiind un raspuns al organismului la solicitarile atat fizice, cat si psihice. De acea, data fiind natura sa universala, expertii considera ca trebuie sa ne schimbam metoda de abordare a stresului.

Agitatia emotionala legata de stres, este un semnal dat de organism, de tipul „lupta si fugi”, care asigura perpetuarea speciei noastre. In zilele actuale, stresul continua sa fie o reactie imediata la pericol, prin cresterea vigilentei si intrarea in alerta a organismului.

Daca initial stresul ne-a facut sa actionam, in perioada actuala, acest concept este folosit, de obicei, in contextul vietii sociale. Procesul de globalizare a asigurat societatilor numeroase avantaje, prin introducerea unor serii de schimbari rapide la care trebuie sa ne adaptam. Astfel, cuvantul stres a patruns adanc in limbajul colocvial. In majoritatea cazurilor, stresul este asociat cu situatii negative, dificile si chiar traumatizante.

Stresul bun si stresul rau

Nu orice stres poate fi rau. In realitate, stresul este doar reactia organismului la schimbarile care creaza situatii de tensiune, solicitante. Multe persoane se descurca tocmai in aceste situatii de stres, stresul devenind un cuvant care caracterizeaza un factor mobilizant, pozitiv si stimulant.

Notiunea de stres a fost introdusa in uz de Hans Selye, doctorul care i-a dedicat studiului acestui fenomen 50 de ani din viata sa. Selye a propus si notiunea de „eustress”, cuvant compus din prefixul grecesc „eu”, care inseamna bun si „stres”, care poate insemna „stres bun” si defineste o reactie cognitiva, pozitiva la stres, cea care da o senzatie de implinire, sau sentimente pozitive.

Eustress este definit ca situatia in care cineva percepe stresul, reactie care poate indemna la cautarea sensului, determinand aparitia sperantei si vitalitatii. Eustress-ul este corelat pozitiv cu satisfactia vietii si senzatiei de bine.

Asa zisul „stres bun” ne mobilizeaza, ne da putere, energie, determinare, pentru a realiza un lucru. Este cel care motiveaza pozitiv si este eficient in sustinerea proceselor de gandire, accelarand puterea de a actiona. Mai mult, studiile sugereaza ca schimbarea modului de a gandi ne influenteaza pozitiv, atat psihic, cat si fiziologic.

Ce este distress-ul si cauzele lui

Eustress-ul apare cand nu suntem coplesiti de distanta dintre ceea ce avem si ceea ce dorim. Exista o categorie de persoane, din ce in ce mai numeroasa, pentru care, o situatie, pe care o evalueaza negativ, devine o sursa de nervi, de frustrare si de anxietate. Cauzele reactiilor personale extrem de oscilanta pot fi numeroase.

Suntem diferiti prin trasaturile de caracter si bagajul de experiente personale, pe care le acumulam. Cand actionam, incercam sa stabilim un echilibru, iar daca dintr-un anume motiv nu reusim sa restabilim acel echilibru, avem de a face cu un stres cronic. Este cauza pentru care putem numi distress, cel care este neplacut, daunator, si care produce suferinta si dezintegrare psihica.

Distress-ul poate fi provocat de evenimente traumatizante, cu efecte pe termen lung, mod care afecteaza mai multi oameni. Aparitia distress-ului este asociata si cu provocari si pericole grave, care pot afecta o persoana. De aparitia stresului cronic raspund chiar si micile necazuri de zi cu zi, sau de lipsa de control. Cercetatorii au constatat ca lipsa controlului si incapacitatea de a prevedea o situatie determina cresterea nivelului de strs si apoi apatia.

Stresul cronic apare ca urmare a catastrofelor naturale, a pandemiilor, sau chiar a prabusirilor economice. Aceste fenomene, care de regula sunt bruste, contribuie la aparitia senzatiei de anxietate si nesiguranta. Mai ales ca sunt evenimente asupra caropra nu avem niciun control.

Tehnici pentru a face fata stresului

Selye a cercetat legatura dintre stres si bolilepsihosomatice, crezand ca bolile sunt consecinta luptei omului cu perioade de stres indelungate. Distress-ul provocat de o boala este, potrivit psihologilor, una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta omul.


O persoana care sufera de o afectiune traieste intr-o anxietate continua, de cele mai multe ori, nu are capacitatea de a-si asigura vindecarea. Nu este sigur daca va mai trai si in ce stare se afla ziua, luna sau anul urmator, nu poate planifica nimic pentru viitor, asa cum face un om in putere. Stresul devine astfel o stare cronica si duce la agravarea starii de sanatare.

Pe langa faptul ce stresul nu ne lasa sa ne bucuram de viata, duce si la epuizarea resurselor noastre interioare. Astfel daca suntem expusi unui stres cronic, de dragul sanatatii, ar trebui sa-l gestionam, urmand aceste sfaturi:
– sa ne linistim si sa incetinim respiratia;
– sa facem exercitii simple care ajuta la detensionare, prin strangerea pumnilor la ambele maini si apoi deschiderea lor;
– adoptata o atitudine antistres, prin intindere, cascat, scuturarea corpului, indreptarea umerilor in spate, cu picioarele usor distantate;
– pornita o muzica relaxanta;
– ocupatul cu altceva, nu cu concentrarea asupra stresului;

Pentru a face fata stresului, se poate proceda prin:
– cunoasterea despre actiunea si simptomele stresului;
– invatarea de tehnici de respiratie;
– executarea de exercitii gen yoga, care ajuta la eliminarea tensiunii din corp;
– practicarea unui sport zilnic, prin exercitii de aerobic, care cresc performanta organismului si intaresc sistemul circulator;
– mersul pe bicicleta, inotul, jogging;
– asigurarea unui somn calitativ si mai ales cantitativ;
– gasit un echilibru intre actiune si odihna, prin evitarea unor situatii stresante;
– renuntarea la relatiile toxice si intretinerea de relatii bune cu familia
– schimbarea a regimului alimentar, prin mancat regulat, divers si sanatos;

Concluzie

Gasirea celor mai bune strategii de ameliorare a stresului poate necesita cateva experimente, iar unele strategii pot necesita si exersare. Dar este important cautarea de instrumentele care sa ajute la gestionarea de inevitabile suisuri si coborasuri ale vietii intr-un mod sanatos. Mentinerea stresului la un nivel gestionabil este importantă pentru bunastare in general.
Tehnici Pentru A Face Fata Stresului

Distribuie prietenilor


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *