Prima pagină » Auto » Despre rotire anvelope

Despre rotire anvelope

Actualizat in data de 4 martie 2021

Despre rotire anvelope, sau schimbarea de anvelope intre ele, acele componente de rulare care un rol esential in mentinerea controlului unei masini.
Este destul de cunoscut ca anvelopele sunt scumpe, asa ca, pentru ca ele sa dureze cat mai mult posibil, trebuie facuta o rotire, un mod simplu prin care se poate prelungi durata de viata a anvelopelor.

De regula, anvelopele din fata si cele din spate se uzeaza diferit.
Este ceva firesc, deoarece anvelopele din fata transporta mai mult de 60% din greutatea masinii, in consecinta, ele se uzeaza mai repede comparativ cu cele din spate. De asemenea, efectuarea de viraje duce la o uzura neuniforma a acestora.
Astfel, printr-o schimbare frecventa intre ele, uzura se va egaliza si asa se ajunge la o durata mai mare de viata a benzilor de rulare la fiecare.

Indiferent de ce fel este masina, anvelopele au o rulare diferita, ceea ce inseamna ca se comporta diferit.
Masinile cu tractiune fata, in special, fac ca anvelopele frontale sa ruleze mult mai mult, in comparatie cu cele din spate. Perechea de anvelope din fata suporta toata greutatea accelerarii si rotirii, precum si majoritatea fortelor de franare.
Masinile cu motor frontal, transporta de asemenea, cea mai mare parte a greutatii frontale, ceea ce cu siguranta adauga putin mai multa sarcina pe aceste anvelope.
Chiar si un vehicul cu tractiune spate, sau cu tractiune integrala, va rula anvelopele in moduri diferite, datorita particularitatilor, asa ca nici in situatia aceasta nu trebuie neglijate.
Cu alte cuvinte, indiferent de masina condusa, anvelopele, acele componente de rulare, trebuie rotite in mod regulat.

Instructiunile oferite de producatori cu privire la frecventa de rotire a anvelopelor variaza de la 5.000 km, la fiecare 10.000 km, doar ca acestea sunt doar orientari.
Totul este sa fie analizate in mod regulat pentru a se descoperii uzura neuniforma, chiar daca producatorul anvelopei declara ca se poate astepta mai mult.
Ce este de retinut, este faptul ca anvelopele trebuie sa fie de aceeasi marca, model si dimensiune, si acelasi simbol de viteza.

Despre rotire anvelope

Mai intai si-ntai, se face un plan despre locurile in care vor fi rotite fiecare anvelopa.
Recomandarea este ca aceste operatiuni sa fie facute in cadrul unei unitati service, pentru a solicita unui profesionist sa execute aceasta procedura.
Se poate face insa si de catre fiecare dintre noi, doar ca ne trebuie scule dedicate si neaparat este nevoie de spatiu si ceva perioada de timp.

Modul in care se rotesc anvelopele depinde de cativa factori, cel mai important fiind acela ca masina are anvelope directionale sau nedirectionale.

Cum se rotesc anvelopele directionale
Anvelopele directionale au un profil al benzii de rulare „unidirectional”, care sunt optimizate pentru directia in care se rotesc anvelopele pe masina, deci sunt dedicate pentru partea stanga sau dreapta. Canelurile sunt înclinate pentru a optimiza manevrabilitatea si de a canaliza apa de sub anvelopa pe suprafete umede, reducand hidroplanarea si imbunatatind tractiunea pe teren umed.
Acele mici sageti, sau triunghiurile de pe peretele lateral, indica in ce directie ar trebui sa se roteasca anvelopa.

Pentru a roti anvelope directionale, trebuie doar comutata anvelopa din fata dreapta, cu cea din spate dreapta si cea din stanga fata, cu cea din stanga spate, astfel:
rotire anvelope

Cum se rotesc anvelopele nedirectionale
Modelul benzii de rulare al anvelopelor nedirectionale este proiectat in asa fel incat o anvelopa sa poata fi montata pe roata pentru orice direcție de rotatie.
Pentru rotire anvelope nedirectionale, se utilizeaza modelul incrucisat.
Pentru autoturismele cu tractiune spate, se muta anvelopele din fata, in mod opus celor din spate: stanga-fata la dreapta-spate si dreapta-fata la stanga-spate.
Anvelopele din spate iau locul celor din fata.
Iata cum arata:
rotire anvelope
La masinile cu tractiune fata, se face exact opusul.
Se muta anvelopele din spate din partile opuse ale fetei si se inlocuiesc anvelopele din fata direct in spate.

Daca exista o rezerva identica, nu este o idea rea ca ea sa fie inclusa in rotire, schimband-o cu una dintre celelalte roti de pe masina.
Iata care este rotatia sugerata:
rotire rezerva

In final, referitor la despre rotire anvelope, nu trebuie omis ca aceste proceduri simpla si rapide, pot prelungi viata anvelopelor unei masini, dar si ofera o mai buna aderenta.

Citeste si despre.
Sfaturi pentru soferii incepatori
Cand se schimba antigelul
Despre anvelope all season
Motive pentru care masina nu porneste
Test daca esti un sofer bun




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.